- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Baza wiedzy
- Kategoria: Baza wiedzy / Kadry i płace
- WebAdmin
Wielu obcokrajowców dla legalnego wjazdu na terytorium RP musi posiadać wizę.
Rozróżnia się wizę Schengen oraz Wizę krajową.
Wiza Schengen, oznaczona literą „C”, uprawnia cudzoziemca do pobytu w strefie Schengen do 90 dni w ciągu każdego 180 – dniowego okresu. Z kolei wiza krajowa, oznaczona literą „D”, uprawnia do wjazdu na terytorium RP i ciągłego pobytu (lub do kilku pobytów na tym terytorium RP następujących po sobie), trwających łącznie dłużej niż 90 dni w okresie ważności wizy.
Jednakże znaczenie wizy nie sprowadza się jedynie do legalnego wjazdu do Polski. Wiza podpowiada potencjalnemu pracodawcy czy danego cudzoziemca może legalnie zatrudnić.
Na każdej wizie, w formie liczbowej (cyfrowej), oznaczony jest cel jej wydania.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 kwietnia 2019 r. w sprawie wydania wiz dla cudzoziemców (Dz. U. z 2019 r., poz. 782) istnieje 27 celów jej wydania. Znajdują się one na naklejce wizowej w polu „uwagi”. To właśnie te cele stanowią wyznacznik tego, czy dany cudzoziemiec może zostać zatrudniony, a jeśli tak, to jakich dokumentów należy od niego żądać i jak długo może trwać w tym zatrudnieniu.
Tak oto wymienia się następujące cele wydania wizy krajowej:
„01” - turystyczna;
„02” - odwiedziny u rodziny lub przyjaciół;
„03” - udział w imprezach sportowych;
„04” - prowadzenie działalności gospodarczej;
„05a” - wykonywanie pracy, w okresie nieprzekraczającym 6 miesięcy w ciągu kolejnych 12 miesięcy, na podstawie wpisanego do ewidencji oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi, tzw. „praca na oświadczenie”
„05b” - wykonywanie pracy, o której mowa w art. 88 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2018 r. poz. 1265, z późn. zm.3)), w okresie nieprzekraczającym 9 miesięcy w roku kalendarzowym; tj. „praca sezonowa”
„06” - wykonywanie pracy innej niż określona w art. 60 ust. 1 pkt 5 i 5a ustawy;
„07” - prowadzenie działalności kulturalnej lub udziału w konferencjach organizowanych w związku z prowadzeniem takiej działalności;
„08” - wykonywanie zadań służbowych przez przedstawicieli organu państwa obcego lub organizacji międzynarodowej;
„09” - studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie albo kształcenie się w szkole doktorskiej;
„10” - szkolenie zawodowe;
„11” - kształcenie się lub szkolenie w innej formie niż określona w art. 60 ust. 1 pkt 9 lub 10 ustawy;
„12” - cel dydaktyczny;
„13” - prowadzenie badań naukowych lub prac rozwojowych;
„13a” - odbycie stażu;
„13b” - udziału w programie wolontariatu europejskiego;
„14” - leczenie;
„15” - dołączenie do obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej lub przebywania z nim;
„16” - udziału w programie wymiany kulturalnej lub edukacyjnej, programie pomocy humanitarnej lub programie pracy wakacyjnej, a w przypadku gdy program jest uregulowany umową międzynarodową, której Rzeczpospolita Polska jest stroną, na naklejce wizowej zamieszcza się także nazwę programu;
„17” - przybycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jako członek najbliższej rodziny repatrianta;
„17a” - przybycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jako członek najbliższej rodziny osoby przebywającej w Polsce na podstawie zezwolenia na pobyt stały uzyskanego na podstawie Karty Polaka;
„18” - Karta Polaka;
„19” - repatriacja;
„20” - ochrona czasowa;
„21” - względy humanitarne, z uwagi na interes państwa lub zobowiązania międzynarodowe;
„22” - realizacja zezwolenia na pobyt czasowy w celu łączenia rodzin;
„22a” - realizacja zezwolenia na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w ramach przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa;
„23” - cel inny niż określony w art. 60 ust. 1 pkt 1-24a ustawy.
Zatem, biorąc pod uwagę cel wydania wizy, w żadnym wypadku, pracodawca nie może zatrudnić cudzoziemca, który posiada wizę z celem oznaczonym następującymi numerami: „01”, „20” i „21”.
W przypadku oznaczeń numerami: „09” i „18”, cudzoziemca można zatrudnić po spełnieniu dodatkowych warunków, natomiast w pozostałych przypadkach, cudzoziemca można zatrudnić po warunkiem uzyskania zezwolenia na pracę lub oświadczenia o powierzeniu pracy.
Dopiero po ustaleniu celu wydania wizy, pracodawca powinien zdecydować czy istnieje możliwość zatrudnienia cudzoziemca, a co za tym idzie, która procedura przy zatrudnianiu powinna być zastosowana.
Polecamy szkolenie: Zatrudnianie Cudzoziemców w Polsce - szkolenie warsztatowe
Autor: Agnieszka Szuba - wykładowca na kursach organizowanych przez Akademię Prawa Pracy i Rachunkowości CEDOZ