Rozliczenia z PFRON

Stosownie do art. 21 ust. 1 ustawy, pracodawca zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy jest obowiązany, dokonywać miesięcznych wpłat na PFRON, w wysokości kwoty stanowiącej iloczyn 40,65% przeciętnego wynagrodzenia i liczby pracowników odpowiadającej różnicy między zatrudnieniem zapewniającym osiągnięcie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości 6% a rzeczywistym zatrudnieniem osób niepełnosprawnych. Art. 21 ust 2 tej ustawy stanowi natomiast, że z wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,  zwolnieni są Pracodawcy, u których wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi co najmniej 6%

Przez przeciętne wynagrodzenie, zgodnie z art. 2 pkt.4 w/w ustawy, rozumie się przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale od pierwszego dnia następnego miesiąca, po ogłoszeniu przez Prezesa GUS w Dzienniku Urzędowym Rzeczpospolitej Polskiej „ Monitor Polski”

Zatem, obowiązek odprowadzania wpłat na PFRON zależy od wielkości zatrudnienia w zakładzie i liczby zatrudnionych osób niepełnosprawnych w stosunku do ogółu pracowników. Jeżeli firma zatrudnia więcej niż 25 osób w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i nie zatrudnia osób niepełnosprawnych, wpłaty należy odprowadzać za wszystkich pracowników. Decydującym czynnikiem, który decyduje o obowiązku wpłat na PFRON jest wiec stan zatrudnienia w przeliczeniu na pełen etat czasu pracy w danym miesiącu, wyliczony do dwóch miejsc po przecinku.

Metody ustalanie liczby zatrudnionych w przeliczeniu na pełne etaty

Metod obliczania przeciętnego zatrudnienia jest kilka. Najtrudniej je obliczyć, jeśli zatrudnienie waha się w ciągu miesiąca. Jeżeli w danym miesiącu zatrudnienie jest mocno zmienne, należy stosować metodę średniej arytmetycznej za stanów dziennych. Przy w miarę stabilnej liczbie pracowników przeciętne zatrudnienie można obliczyć metodą uproszczoną, na podstawie sumy dwóch stanów dziennych – w pierwszym i ostatnim dniu miesiąca, podzielonej przez 2. Można także skorzystać z metody średniej chronologicznej, dokonując obliczeń na podstawie sumy połowy stanu dziennego w pierwszym i ostatnim dniu miesiąca oraz stanu zatrudnienia w piętnastym dniu miesiąca, podzielonej przez 2. Ta ostatnia metoda jest najczęściej stosowana.

Przykład:

 Na początku lipca firma zatrudniała 30 osób w przeliczeniu na pełen etat. W ciągu miesiąca przyjęła jeszcze dwóch pracowników – 15 i 20 lipca. Na dzień 31 lipca firma zatrudniała 32 osoby.

 Przeciętne zatrudnienie według metody uproszczonej:

( 30+32) / 2 = 31 etatów

Przeciętne zatrudnienie według  metody chronologicznej  ( 15+16+31) / 2 = 31 etatów tj. połowa stanu dziennego z 1 lipca + połowa stanu dziennego z 31 lipca+ stan dzienny z 15 lipca) / 2

Zgodnie z art. 21 ust. 5 powołanej na wstępie ustawy do liczby pracowników, których uwzględnia się przy ustalaniu obowiązku dokonywania wpłat na  PFRON , nie wlicza się - o ile nie są to osoby niepełnosprawne - osób zatrudnionych:

1) na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego,

2) przebywających na urlopach wychowawczych,

3) nieświadczących pracy w związku z odbywaniem służby wojskowej albo służby zastępczej,

4) będących uczestnikami Ochotniczych Hufców Pracy,

5) nieświadczących pracy w związku z uzyskaniem świadczenia rehabilitacyjnego,

6) przebywających na urlopach bezpłatnych, których obowiązek udzielenia określają odrębne ustawy.

Warto przy tym wspomnieć, że zgodnie z postanowieniami art. 22 ww. ustawy, wpłaty na  PFRON  można obniżyć z tytułu zakupu usługi, z wyłączeniem handlu, lub produkcji pracodawcy zatrudniającego, co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i osiągającego wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności w wysokości co najmniej 10%, zwanego "sprzedającym". Warunkiem obniżenia wpłaty jest jednak uregulowanie należności za zrealizowaną produkcję lub usługę w terminie określonym na fakturze oraz otrzymanie od "sprzedającego" informacji o kwocie obniżenia. W przypadku, gdy kwota obniżenia przewyższa:

  1. wartość zrealizowanej produkcji lub usługi - obniżenie wpłaty przysługuje tylko do wysokości kwoty określonej na fakturze,
  2. wysokość 80% wpłaty na  PFRON , do której obowiązany jest nabywca w danym miesiącu - różnicę zalicza się na obniżenie wpłaty z tego tytułu w miesiącach następnych.

Przysługującą, lecz niewykorzystaną kwotę obniżenia można uwzględnić we wpłatach na  PFRON  przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy, licząc od dnia uzyskania informacji o kwocie obniżenia.

Wpłat na PFRON dokonuje się w terminie do 20 dnia następnego miesiąca po miesiącu, którego wpłata dotyczy. W tym samym terminie przesyłane są deklaracje DEK-I-0 za pomocą programu e-PFRON, który jest dostępny na stronie internetowej Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Do 20-tego stycznia każdego roku kalendarzowego, Pracodawcy są zobowiązani do przesłania rocznej informacji  PFRON-DEK-R; o dokonanych wpłatach za rok poprzedni  również za pomocą programu e-PFRON.

Sankcje za niedopełnienie obowiązku wpłat na pfron

Stosownie do postanowień art. 49 ust. 1 ww. ustawy, do wpłat na  PFRON  stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej, z tym, że uprawnienia organów podatkowych określone w tej ustawie przysługują Prezesowi Zarządu Funduszu. Zatem od dnia następującego po dniu upływu terminu płatności wpłaty na  PFRON , zgodnie z art. 53 Ordynacji podatkowej, naliczane są odsetki za zwłokę w wysokości odsetek od zaległości podatkowych.

Oczywiście zarówno wpłaty na  PFRON , jak również ewentualne odsetki za ich nieterminowe regulowanie, nie są dla pracodawcy kosztem uzyskania przychodów, o czym stanowi odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 36 i pkt 21 ustawy o PDOP oraz art. 23 ust. 1 pkt 29 i pkt 18 ustawy o PDOF.

 

Autor: Marzena Jasińska