Zmiany w prawie pracy w 2024 r.


I. Zmiany od 2024 roku:
1. Wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych dla pracowników służby cywilnej.
2. Zmiany w zakresie opłat w postępowaniu sądowym w sprawach pracowniczych.
3. Zmiany w zakresie ochrony pracowników przed wypowiedzeniem.
4. Nowe przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe:
a) nowa definicja stanowiska pracy,
b) nowy obowiązek - stacjonarny monitor ekranowy lub podstawka,
c) nowe przepisy także dla pracowników zdalnych,
d) szkła kontaktowe jako alternatywa dla okularów do pracy.

II. Zmiany, które weszły w życie w 2023 roku:
1. Zasady zawierania umów o pracę i obowiązki pracodawcy w związku z zawarciem stosunku pracy:
a) zmiany dotyczące umów na okres próbny,
b) nowe elementy umowy o pracę,
c) zmiany zawierania i rozwiązywania umów o pracę,
d) zmiany dotyczące jednoczesnego zatrudnienia u innych pracodawców,
e) nowe zapisy w informacji o warunkach zatrudnienia,
f) obowiązki informacyjne pracodawcy,
g) uprawnieni do ochrony stosunku pracy w zależności od rodzaju umowy o pracę
2. Praca zdalna – zmiany w Kodeksie pracy:
a) rodzaje pracy zdalnej: czasowa, okazjonalna, bezterminowa, hybrydowa,
b) szczególne grupy pracowników, którym na ich wniosek należy udzielić zgody na pracę zdalną,
c) procedura ochrony danych osobowych dla pracowników w pracy zdalnej,
d) zasady BHP,
e) kontrola pracownika pracującego zdalnie,
f) Regulamin Pracy/Regulamin pracy zdalnej i inne wewnątrzzakładowe procedury,
g) dokumentacja pracownicza związana z wprowadzeniem pracy zdalnej (przykładowe wzory).
3. Czas pracy – możliwość korzystania z elastycznego czasu pracy:
a) pracownicy uprawnieni do korzystania z elastycznego czasu pracy,
b) wnioskowanie o udzielenie korzystania z pracy w elastycznym czasie pracy,
c) ochrona w trakcie korzystania z elastycznego czasu pracy,
d) dodatkowe przerwy od pracy uzależnione od ilości godzin pracy na dobę pracowniczą,
e) szkolenia poza godzinami pracy – zaliczenie do czasu pracy.
4. Zmiany dotyczące uprawnień rodzicielskich:
a) urlop rodzicielski,
b) urlop ojcowski,
c) urlop opiekuńczy,
d) dodatkowe dni wolne od pracy.
5. Zmiany w zakresie kontrolowania trzeźwości pracowników:
a) Regulamin pracy a nowe zapisy dotyczące monitoringu – badanie trzeźwości pracowników,
b) kto może zostać poddany badaniu trzeźwości,
c) kiedy badanie trzeźwości pracownika przeprowadza pracodawca a kiedy organ powołany do ochrony porządku publicznego/ specjalistyczne laboratorium – wzór protokołu sporządzonego po przeprowadzaniu badania,
d) zasady przeprowadzania badania trzeźwości przez pracodawcę – czas, częstotliwość, upoważnienia do przeprowadzenia badań (osoby uprawnione), miejsce przeprowadzania badań,
e) rodzaje urządzeń dedykowanych do przeprowadzania badań trzeźwości – procedura wykonywania badań uregulowana rozporządzeniem wykonawczym,
f) parametry – kiedy pracownik traktowany jest jako osoba po spożyciu alkoholu lub pod wpływem alkoholu,
g) wykaz środków odurzających, które działają podobnie do alkoholu,
h) konsekwencje dla pracownika w związku z pozytywnym wynikiem badania trzeźwości,
i) okres przechowywania dokumentacji związanej z badaniem trzeźwości – miejsce archiwizacji dokumentów, w zależności od środków dyscyplinujących zastosowanych przez pracodawcę.

III. Zmiany projektowane – Ustawa o sygnalistach
1. Kto może zostać sygnalistą.
2. Postać zgłoszenia – ustna, papierowa lub elektroniczna oraz procedura zgłaszania nieprawidłowości.
3. Wewnętrzny i zewnętrzne kanały sygnalizowania.
4. Okres przechowywania danych osobowych w związku z przyjęciem zgłoszenia.
5. Zleceniobiorcy oraz prowadzący działalność gospodarczą świadczący pracę dla podmiotu a ochrona przed odwetem.
6. Sankcje dla pracodawców za brak ochrony dla sygnalistów.

< Wróć do listy kursów