- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Baza wiedzy
- Kategoria: Baza wiedzy / Kadry i płace
- Edytor
Pracodawca zatrudniający, co najmniej 50 pracowników ma obowiązek ustalenia Regulaminu pracy, który służy uporządkowaniu organizacji pracy i określa prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników.
Regulamin pracy ustala pracodawca w uzgodnieniu z zakładową organizacją zawodową. A jeśli takie porozumienie nie jest możliwe do osiągnięcia, lub w zakładzie pracy nie dział organizacja związkowa regulamin pracy ustala sam pracodawca.
Regulamin wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób zwyczajowo przyjęty u danego pracodawcy.
Regulamin taki powinien w szczególności określać:
- organizację pracy, warunki przebywania na terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu,
- systemy i rozkłady czasu pracy,
- porę nocną o ile zakład pracy wówczas pracuje,
- termin, miejsce, czas i sposób wypłaty wynagrodzenia
- wykazy prac wzbronionych pracownikom młodocianym oraz kobietom o ile zakład pracy zatrudnia łodocianych oraz kobiety w warunkach lub przy pracach z ograniczeniem dla kobiet,
- obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej,
- wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały, a także w odzież i obuwie robocze oraz w środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej
- przyjęty u danego pracodawcy sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy,
- informacje o karach stosowanych z tytułu odpowiedzialności porządkowej pracowników.
Polecamy również: Certyfikowany kurs kierowników działów kadr i płac (poziom zaawansowany)